Denk bijvoorbeeld aan vuurwerkoverlast of te hard varen.
Afgelopen jaren hebben we voortgang geboekt op het gebied van de verkeersveiligheid.
De aanpassing van de Kerkbuurt, de verlichting van het zebrapad op het Zuideinde en de kattenogen op het wegdek van de Kerkbuurt. GroenLinks-wethouder Joop Klinkhamer heeft samen met inwoners en andere betrokkenen, zoals de fietsersbond, dit plan uitgevoerd. Door dit overleg is een groot draagvlak ontstaan.
De uitvoering van de renovatie van het Zuideinde heeft echter tot een onveilige verkeerssituatie geleid, doordat is gebleken dat een groot deel van de automobilisten zich niet aan de vereiste maximum snelheid houd. Een groot deel van de overige verkeersdeelnemers en een grote groep bewoners aan het Zuideinde ervaart de nieuwe verkeerssituatie op het Zuideinde als onveilig. Dit betekent dat in de komende jaren aanvullende maatregelen op het Zuideinde moeten worden genomen om het autoverkeer minder snel te laten rijden.
In de laatste maanden van 2021 is de renovatie van de Kerkstraat begonnen. Een groot deel is 30 km zone geworden, dit zal de veiligheid van fietsers (niet in de laatste plaats van schoolgaande jeugd) en voetgangers vergroten. Het volgende project is renovatie van Noordeinde/Haal. Ook hier wordt een groot deel 30 km zone.
Na jarenlange strijd van GroenLinks voor de invoering van een 30 km zone in het dorp is na de renovatie van Noordeinde/Haal een groot deel van Oostzaan een 30 km zone. Wij blijven het voortouw nemen in verdere vergroting van de verkeersveiligheid voor onze inwoners.
Het blijft belangrijk om voor fietsers en voetgangers goede wegen te faciliteren. Om die reden pleiten wij voor een (jeugd)fietsplan in Oostzaan.
We blijven ons inzetten voor goed openbaar vervoer. Mede door onze inspanningen is na de opening van de Noord-Zuidlijn (metro) de frequentie van buslijn 392 op hetzelfde niveau gebleven Wij willen goede stallingsmogelijkheden voor fietsen bij de bushaltes.
Onze speerpunten:
• Verdere vergroting verkeersveiligheid in Oostzaan met veiligheidsbevorderende maatregelen zoals drempels op plekken waar dat kan;
• Ontwikkelen van een (jeugd)fietsplan voor het gehele dorp.
• Brede en goed begaanbare trottoirs.
• Goede fietsenstallingen